„Leczymy mleczaki”, to druga po „Polska mówi #aaa” ogólnospołeczna kampania edukacyjna poświęcona zdrowiu jamy ustnej zainicjowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne. Tym razem swoją uwagę koncentrujemy na najmłodszych. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że metoda straszenia próchnicą, która była często prezentowana w różnych przekazach medialnych nie odniosła sukcesu. Stan uzębienia polskich dzieci nie polepszył się w ostatnich latach. Niestety, w dalszym ciągu mamy wiele powodów do wstydu. Próchnica diagnozowana jest u ponad 50 proc. dzieci w wieku 3 lat, co czwarte dziecko nigdy nie było u dentysty, młodzież wkracza w dorosłość z próchnicą obejmującą średnio 8 zębów. Wystarczy przykładów.
Dlaczego „Leczymy mleczaki”? Ponieważ wszystko zaczyna się od zębów mlecznych. To właśnie w okresie ich wyrzynania się kształtują się profilaktyczne, higieniczne i dietetyczne nawyki dzieci, rodziców oraz opiekunów, które mają niebagatelne znaczenie dla późniejszego zdrowia dziecka. Nasza kampania pokazuje ochronę pierwszego uzębienia w szerszym kontekście, jednakże z premedytacją użyliśmy tytułowego zwrotu. Świadomość, że o zęby mleczne, te same, które „przecież i tak wypadną” należy dbać jest bardzo niska w społeczeństwie i niestety niewystarczająca wśród lekarzy i lekarzy dentystów. Czas to zmienić.
Zachęcam do wykorzystywania materiałów opublikowanych na stronie kampanii, w tym oficjalnego plakatu. Wszystkie zalecenia i rekomendacje opracowali uznani akademicy, praktycy, zespoły ekspertów: dentyści, pediatrzy, gastrolodzy, kardiolodzy. To źródło cennej i co ważne w czasach omylnego internetu – pewnej wiedzy. Z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców, opiekunów, wychowawców, nauczycieli, jednostki samorządu terytorialnego, profesjonalistów.
Prof. dr hab. n. med. Marzena Dominiak
Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego