Przesłanie

Zaniedbanie zębów mlecznych może negatywnie odbić się na zdrowiu zębów stałych – dlatego trzeba o nie dbać i należy je leczyć. Tym jednym, wcale nie naukowym zdaniem, moglibyśmy zakończyć główne przesłanie tej kampanii. Moglibyśmy, gdyby nie fakt, że zaniedbane uzębienie mleczne, w przyszłości, może być przyczyną wielu innych problemów ze zdrowiem, nie tylko jamy ustnej. Powinni o tym pamiętać: dzieci, rodzice, lekarze i lekarze dentyści, wychowawcy i opiekunowie, nauczyciele oraz osoby odpowiedzialne za tworzenie i funkcjonowanie publicznego systemu opieki zdrowotnej.

Organizatorzy Kampanii

„Leczymy mleczaki”, to druga po „Polska mówi #aaa” ogólnospołeczna kampania edukacyjna poświęcona zdrowiu jamy ustnej zainicjowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne. Tym razem swoją uwagę koncentrujemy na najmłodszych. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że metoda straszenia próchnicą, która była często prezentowana w różnych przekazach medialnych nie odniosła sukcesu. Stan uzębienia polskich dzieci nie polepszył się w ostatnich latach. Niestety, w dalszym ciągu mamy wiele powodów do wstydu. Próchnica diagnozowana jest u ponad 50 proc. dzieci w wieku 3 lat, co czwarte dziecko nigdy nie było u dentysty, młodzież wkracza w dorosłość z próchnicą obejmującą średnio 8 zębów. Wystarczy przykładów.

Dlaczego „Leczymy mleczaki”? Ponieważ wszystko zaczyna się od zębów mlecznych. To właśnie w okresie ich wyrzynania się kształtują się profilaktyczne, higieniczne i dietetyczne nawyki dzieci, rodziców oraz opiekunów, które mają niebagatelne znaczenie dla późniejszego zdrowia dziecka. Nasza kampania pokazuje ochronę pierwszego uzębienia w szerszym kontekście, jednakże z premedytacją użyliśmy tytułowego zwrotu. Świadomość, że o zęby mleczne, te same, które „przecież i tak wypadną” należy dbać jest bardzo niska w społeczeństwie i niestety niewystarczająca wśród lekarzy i lekarzy dentystów. Czas to zmienić.

Zachęcam do wykorzystywania materiałów opublikowanych na stronie kampanii, w tym oficjalnego plakatu. Wszystkie zalecenia i rekomendacje opracowali uznani akademicy, praktycy, zespoły ekspertów: dentyści, pediatrzy, gastrolodzy, kardiolodzy. To źródło cennej i co ważne w czasach omylnego internetu – pewnej wiedzy. Z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców, opiekunów, wychowawców, nauczycieli, jednostki samorządu terytorialnego, profesjonalistów.

Prof. dr hab. n. med. Marzena Dominiak
Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego

Kampania „Leczymy mleczaki” ma za zadanie otworzyć oczy na podstawowe zagadnienia dotyczące profilaktyki oraz higieny jamy ustnej najmłodszych. W ramach wspólnego projektu Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej, wspieranego wiedzą ekspertów Polskiego Oddział Sojuszu dla Przyszłości Wolnej od Próchnicy (ACFF), pragniemy przekazać podstawową, sprawdzoną wiedzę, o tym, jak dbać zęby dzieci i przeciwdziałać próchnicy. Chcemy przekonać wszystkich, że nie jest to skomplikowana misja. Prostymi środkami opowiemy, co należy robić, a czego unikać, zaprezentujemy fakty, obalimy mity. Sukcesem kampanii „Leczymy mleczaki” będzie zwiększenie świadomości iż niezbędnymi elementami zapobiegania chorobie próchnicowej dzieci są: regularne i zgodne z zasadami wykonywanie zabiegów higienicznych w jamie ustnej, regularne wizyty u dentysty połączone z wykonywaniem zabiegów profilaktycznych oraz właściwe nawyki dietetyczne.

Nie mam wątpliwości, że materiały opublikowane na stronie kampanii będą użyteczne nie tylko dla rodziców czy opiekunów, ale także stomatologów. Warto je wykorzystać w codziennej komunikacji z pacjentami. Oficjalny plakat kampanii zawieszony na drzwiach praktyki lub w recepcji będzie stanowił ważny przekaz, mówiący, że w tym miejscu, zęby dzieci traktowane są z najwyższą troską.

Prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk
Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej

Krajowy Konsultant w dziedzinie stomatologii dziecięcej

prof. Dorota Olczak-Kowalczyk